اجزای اصلی تشکیل دهنده قفسه پیچ و مهره ای فلزی انبار شامل نبشی مشبک به عنوان ستون سازه، کفه یا صفحه و پیچ و مهره گالوانیزه می باشد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی اجمالی هر یک از قطعات قفسه بندی پیچ و مهره ای اشاره و ویژگی های آنها را بیان داریم. امیدواریم اطلاعات درج شده مورد بهره برداری مفید واقع گردد.

نبشی قفسه های فلزی پیچ و مهره ای:

نبشی مشبک که به عنوان ستون و عضو باربر اصلی قفسه پیچ و مهره ای محسوب می گردد. در هر سازه تمامی بارهای وارد شده به قفسه از طریق ستون به زمین منتقل می گردد. شکل ستون این قفسه پر مصرف در انبارها به صورت L شکل می باشد. دو ضلع نبشی ممکن است با هم برابر بوده باشد. در این حالت ابعاد استاندارد آن 40*40 میلیمتر خواهد بود.

حداقل ضخامت استاندارد برای نبشی به عنوان اصلی ترین عضو باربر در کاربرد جهت انبار منازل و یا انبار صنعتی به منظور نگهداری و تحمل بارهای سبک ضخامت 1.5 میلیمتر می باشد. حداکثر طول برای نبشی 40*40 را می توان تا 3 متر درنظر گرفت. برای استفاده از طول های بیشتر و برای انبارهای صنعتی که نیاز به تحمل بارگذاری های بالاتری دارند نیاز می باشد که از نبشی قویتری برای ستون استفاده کرد.

نبشی قفسه پیچ و مهره ای انبار های صنعتی:

در این حالت ما از دو راهکار استفاده می کنیم: 1- افزایش ضخامت نبشی که از ضخامت 2 یا 2.5 میلیمتر ممکن است استفاده شد. 2- افزایش عرض حداقل یک یال نبشی. در این صورت یک یال نبشی همان 40 میلیمتر باقی مانده و یال دیگر به 60 و یا 80 میلیمتر افزایش می یابد. با انجام این تمهیدات و پیش بینی های صورت گرفته حال می توان طراحی جدید برای یک سازه پیچ و مهره ای لحاظ داشت. در این حالت می توان ارتفاع نبشی ها را برای یک سازه قفسه بندی شده دو طبقه 4.5 متر و حتی برای یک سازه سه طبقه تا ارتفاع 7 متر طراحی انجام داد. برای بیان ارتفاع بالا از عنوان “سازه” جهت قفسه فلزی استفاده کردیم. شاید برای شما جالب باشد بدانید چر عنوان سازه را بکار بردیم؟ مگر ساختمان می خواهیم بسازیم؟

هنگامی که ارتفاع دسترسی ها بالا می رود نیاز به استفاده از راه کارهایی ایمن وجود دارد تا به سهولت و با ایمنی کامل انباردار به منظور قرار دادن اقلام روی قفسه و یا برداشتن کالا و اقلام خاصی بتواند دسترسی ایمن به بالاترین ارتفاع داشته باشد. ارتفاع 7 متر یا حتی 4.5 متر آیا منطقی است که از ابزار با ایمنی بسیار پایین مثل نردبان استفاده کرد؟

برای به دست آوردن حداکثر ایمنی در ارتفاع مناسب از قفسه پیچ و مهره ای انبار طبقه ای جدید برای ایجاد راهرو در نظر گرفته می شود. همچنین برای رفتن به طبقه بالایی راه پله تمام پیچ و مهره طراحی، ساخته و نصب خواهد شد. در طبقات بالا در قسمت های حاشیه ای نیاز به ساخت جان پناه لزوم پیدا می کند. برای راه پله دست نرده طراحی و اجرا می گردد. بدین شکل یک قفسه شکل یک ساختمان را پیدا می کند. البته نه با مصالح بنایی معمول. بلکه کاملا به صورت پیش ساخته طراحی شده و کلیه اتصالات با استفاده از پیچ و مهره به هم اتصال می یابند.

قفسه پیچ و مهره ای قفسه فلزی قفسه راک پالت قفسه مشبک قفسه پیچ و مهره ای قفسه نیم طبقه قفسه بازویی قفسه صنعتی قفسه بندی سنگین قفسه بندی نیمه سنگین قفسه راک کفپوش دار خرید فروش قیمت مشاوره طراحی نصبکفه یا صفحه قفسه بندی پیچ و مهره ای انبار:

کفه یا صفحه یا پانل یک قطعه از قفسه بندی مشبک پیچ و مهره ای است که یک سطح تراز برای قرارگیری بارها و اقلام مختلف را برای ما ایجاد می کند. طول استاندارد 95 سانتیمتر خواهد بود. طول بیشتر از 95 سانتیمتر امکان ساخت وجود ندارد ولی طول های کمتر ساخته می شود. عرض استاندارد کفه ها از 20 سانتیمتر ساخته شده و تا 50 سانتیمتر با افزایش هر 5 سانتیمتر ساخته می شود.

طول عرض کمتر یا بیشتر بسته به سفارش و نیاز مشتری و حجم مورد تقاضا قابل ساخت می باشد. ولی بیشترین کاربرد و استفاده را در انبارهای صنعتی صفحات قفسه فلزی پیچ و مهره ای با عرض 40 سانتیمتر دارند. ضخامت کفه ها متناسب با تحمل بارگذاری مورد نیاز معمولا 0.7 یا 0.9 میلیمتر طراحی و ساخته می شود. به جهت کاهش قیمت قفسه فلزی در صورتیکه بارگذاری مورد نیاز سبک باشد امکان کاهش ضخامت به 0.6 میلیمتر نیز وجود دارد. البته این کاهش ضخامت برای کفه ها با عرض حداکثر 30 سانتمتر ممکن هست. همچنین برای بارگذاری با وزن های بیشتر از 120 کیلوگرم ضخامت صفحه را تا 1.5 میلیمتر نیز می توان افزایش داد.

پیچ و مهره قفسه فلزی مشبک:

وظیفه پیچ و مهره انتقال نیرو وزن بارهای وارده از صفحه به نبشی که ستون قفسه بندی است می باشد و تمامی اتصالات را به هم متصل می کند؛ لذا دقت در انتخاب کیفیت آن بسیار حایز اهمیت می باشد. پیچ و مهره استاندارد برای استفاده این نوع قفسه بندی پیچ خشکه 5.5 در ابعاد 15*8 و 20*8 میلیمتر می باشد.

پیچ و مهره باید حتما آبکاری گالوانیزه داشته باشد تا دوام کافی در مقابل زنگ زدگی را داشته باشد. برای آچارکشی مطمین و مناسب پیچ ها باید سر شش گوش داشته باشند تا بتوان با آچار دستی و یا برقی کاملا آن را سفت و محکم کرد. پیچ هایی که با استفاده از پیچ گوشتی سفت می گردند برای بکارگیری به ویژه در انبارهای صنعتی قابل توصیه نمی باشد.

ورق مورد استفاده در قفسه پیچ و مهره ای مشبک:

نکته بسیار بسیار مهم، کیفیت ورق مورد استفاده برای تولید می باشد. ورق مورد استفاده برای ساخت قفسه فلزی پیچ و مهره ای دارای ضخامت های مختلف هست. برای تعیین ضخامت ورق می توان از دستگاه های دیجیتال بهره گرفته و روش دقیقتر با استفاده از وزن گیری است که دقت تقریبا خوبی دارند. ولی کیفیت ساخت ورق را به هیچ روشی نمی توان تعیین کرد.

در ایران شرکت های مختلفی اقدام به تولید و ساخت ورق روغنی می نمایند. ورق روغنی چینی و مانند آن هم به میزان فراوان در بازار موجود هست. ورق های باکیفیت پایین درجه 2 و 3 نیز در بازار قابل تهیه هست. ورق های مختلف به لحاظ آلیاژی دارای کیفیت های مختلفی هستند. برترین و بهترین کیفیت ورق های روغنی در ایران و خاور میانه را در حال حاظر شرکت فولاد مبارکه تولید می نماید.

این گزینش تنها زمانی خود را نشان خواهد داد که بارگذاری کامل صورت گرفته باشد. در پروژه ها و انبارهای صنعتی و حتی انبارهای کوچک منزل در صورتی که قصد بارگذاری سنگین را دارید حتما توصیه می گردد به ورق مورد استفاده در تولید قفسه فلزی پیچ و مهره ای نیز توجه کافی را داشته باشید.